Een afspraak met Daan Steker

Ben jij ook wel eens de dupe geweest van een gestolen aansteker op een feestje? Neem jij altijd voor de zekerheid een aansteker extra mee, voor het geval de ander uit uw kielzog is verdwenen om nooit meer terug te vinden? Ik heb vandaag een afspraak met Daan Steker, een heuse aanstekerdief.

Hij ziet eruit zoals jij en ik. Een knappe jongeman waarvan je niet zou verwachten dat hij stiekem aanstekers op een feestje in zijn broekzak schuift.

Omdat deze jongen niet weet dat ik een stuk over hem schrijf, heb ik hem op onze afspraak terloops wat vragen gesteld, zoals waar hij zijn aanstekers bewaart. Daan Steker noemt zijn aanstekers “trofeeën”. Op zijn slaapkamer bewaard in een bierglas. “Ook gestolen,” vertelt hij erbij. Toen ik hem vroeg hoe hij soms aanstekers jat, vertelt hij me dat hij het soms niet eens doorheeft. Dat hij soms thuis komt en plotseling de aansteker van een onbekende in zijn broekzak heeft. Ach, hebben we dat allemaal wel eens niet? Misschien vertonen we allemaal wel eens kleptomane trekjes.

“Maar hoe pak je de aanstekers dan?” vraag ik. “Gewoon. Pakken”, is het antwoord. Ik heb te maken met een ervaren aanstekerjatter. Iemand die een aansteker zou kunnen ontvreemden in de schijnwerpers, zonder betrapt te worden.

Zijn beste truc is een verdwijntruc, waarbij hij anderen laat raden waar de aansteker zit. De beschonken toeschouwers op het feestje raden fout. Daan Steker loopt rustig weg, met in zijn broekzak een nieuwe trofee.

Wel een leuke jongen, die Daan Steker. Ik zie hier een Bonny en Clyde romance in.

Geef een reactie

